torstai 27. joulukuuta 2012

San Francisco

San Francisco on ihan paras. Täällä on vain 800 000 asukasta, ja sen huomaa: kaikki jutut on lähes kävelyetäisyyden päässä toisistaan. Me tultiin tänne jouluaattona, ja tänään tapaninpäivänä matka jatkuu kohti Nykiä. Jouluaattona meidän oli tarkoitus mennä jouluillalliselle ranskalaisten kanssa, mutta homma meni lopulta siihen, että käytiin Jack in the Boxissa hamppariaterialla ja tultiin sitten hostellille viettämään iltaa. Oli tarkoitus mennä johonkin klubille, mutta eihän me yhtään ajateltu ettei amerikkalaiset olis niin juoppoa kansaa kuin suomalaiset, ja että kaikki baarit ois kiinni jouluna! Itekin olin kolmen eri taksin kyydissä, kun yritettiin etsiä yökerhoa. Lopulta nieltiin pettymys ja palattiin hostellin oleskeluhuoneeseen. Oli ihan hauska ilta silti!

Joulupäivänä lähdettiin sateisesta kelistä huolimatta tsekkaamaan Golden Gate. Ajeltiin sinne taksilla kun laiskoja oltiin, mutta lähtiessä ei meinannu millään tulla ainuttakaan vapaata taksia kohdalle! Olin aivan jäässä hostellille päästessä, sai aika kauan seisoa kuumassa suihkussa ennen kuin varpaisiin palasi tunto. Mikähän siinä on, että aina kun me mennään näitä suuria nähtävyyksiä katsomaan on surkea keli!? Ensin Grand Canyon ja sitten tämä. Luonto siellä sillankupeessa oli muuten tosi kaunista! Siellä menee sellainen polku, jota pitkin pääsee alas rantaan. Todella vehreää, oli aivan ihana siellä kuljeksia sateesta huolimatta. Alla muutama valokuva.

Pacific Overlook sillan vieressä

Golden Gate
Illalla oltiin vielä sen verran voipuneita edellisillan riennoista, että istuttiin hostellilla datailemassa. Erityisesti Ninalla meinas San Franin yöelämän väliinjäänti harmittaa, mutta sittenpä selvisi ettei kaupungin paras klubi ollut edes auki joulupäivänä - saatiin siis jäädä hyvillä mielin hostellille. Ja hyvä olikin, että saatiin viime yönä kunnon yöunet, koska ensi yö menee lentäessä. Ite ainakin oisin ihan kuollut huomenna Nykissä jos ei viime yönäkään ois kunnon unia saanut. Illalla hostelli tarjosi ilmaisen joulupäivällisen kalkkunoineen päivineen. Kyllä siinä ihan mahansa sai täyteen, vaikka seisten sai tilanpuutteen vuoksi syödä.

Tänään kierreltiin kävellen ympäri Friscoa, ensin Union Squarelta Chinatowniin (josta ostin maailman söpöimmän sateenvarjon!!) ja sieltä Coit Toweriin katsastamaan kaupunkinäkymä lintuperspektiivistä. Towerista laskeuduttiin portaikkoja pitkin satama-alueelle, jossa oli kaiken maailman pikkukauppoja ja muuta nähtävää. Siellä on myös paikka, jossa merileijonayhdyskunta majailee. Hyi kun ne haisi pahalle! Satamasta hypättiin myös veneeseen, joka ajelutti kymmenellä dollarilla per naama meidän Alcatrazin ympäri. Maihin saarelle ei sillä ajelulla päässyt, mutta ihan kiva oli siitä lähietäisyydeltä nähdä tuo kuuluisa vankila. Nää halvemmat paatit lähti Fisherman's Wharf -nimiseltä alueelta Pier 39 -kauppakeskittymän läheisyydestä. Siellä on myös se virallinen matkanjärjestäjä, jonka reissulla pääsee tutustumaan vankilaan ihan kunnolla, mutta ne matkat on sitten vähän tyyriimpiä. Pitää muuten tässä välissä kehua mun uutta kameraa: zoom on sen verran hyvä, että satamalaiturilta zoomattuna näin ihan selvästi ihmiset kävelemässä vankilan pihalla, paljaalla silmällä ei erottunut yhtään mitään!

Portaat Coit Towerilta kohti Pieriä

Matkalla satamaan

Ne on saippuaa!!
San Francisco
Alcatraz - the Rock
Nyt lähdetään etsimään sushiravintolaa, jonka jälkeen pitänee alkaa jo suunnitella siirtymistä lentokentälle. Lento lähtee 00:35 ja on aikaeron jälkeen perillä noin klo 11 aamulla. Huomenna ois tarkoitus lähteä Nykissä tsekkaamaan joulualet, ja mahdollisesti ostaa uus lumilauta ja sykemittari. NYC-Hki -lennolle saa tsekata kaksi matkalaukkua, joten on tilaa ostaa kamaa jos halavalla saa.